Rekentherapie voor kinderen met leerstoornissen of rekenproblemen.

 

Rekentherapie in een notendop

  • We verhogen het succesgevoel van de leerlingen en dragen zo bij aan de motivatie van de leerling.

  • Om de verschillende orthodidactische principes te kunnen doorlopen en tot automatisatie te komen, is huiswerk nodig.

  • Voor kinderen met een leer- of rekenstoornis/-probleem.

  • Voor kinderen met een normale (tot hoge) begaafdheid, waarbij het schoentje op wiskundig vlak knelt.

  • We gaan op een multisensoriële manier aan de slag.

  • We reiken handvaten aan die bijdragen tot het ‘leren leren’ en ‘leren compenseren’.


Doelgroep

Leerlingen van het 1ste tot 6de leerjaar met een leerstoornis (dyscalculie, ADD,…) of rekenprobleem, maar met een gemiddelde (tot hoge) begaafdheid.

Aanpak

Elke leerling heeft het recht om dagelijks succes te ervaren. Zonder successen, zal de motivatie voor een vak drastisch dalen. Een kind met een rekenprobleem /-stoornis, zal dan ook vaak niet gemotiveerd zijn voor het vak wiskunde.

Tijdens de rekentherapie starten we na een intakegesprek met een rekenonderzoek (dyscalculietest,…). Deze test wordt geanalyseerd en van hieruit kunnen wij een traject op poten zetten. Via een multisensoriële methode zetten wij sterk in op manieren om te leren compenseren. Verschillende zintuigen worden aangesproken, waardoor wij ook verschillende delen van het geheugen aanspreken (motorisch -, auditief -, visueel geheugen,…). Leerstof wordt uiteindelijk geautomatiseerd na voldoende handelen. We werken functioneel, vanuit levensechte contexten met levensechte materialen.

Tijdens de rekentherapie doorlopen we heel wat orthodidactische principes: isoleren —> verkorten en versnellen —> identificeren —> integreren —> transfer —> herhalen —> compenseren. Het spreekt voor zich dat er voor al deze stappen te kunnen doorlopen ook wel thuiswerk nodig is. De leerling krijgt tijdens de rekentherapie dan ook huiswerk mee om de aangeleerde methode verder in te oefenen.

Rekentherapie start dus vanuit een test om handvaten aan te reiken die uiteraard ook in de klas gebruikt kunnen worden, zodat de leerling terug succes kan ervaren en de motivatie voor het vak terug kan toenemen. Wij willen dan ook in nauw contact met de klasleerkracht werken, zodat deze telkens op de hoogte is van onze manier van werken. Tijdens een oudercontact kunnen wij dan ook mee aanwezig zijn om zo efficiënt mogelijk te werken.

Het heeft geen enkel nut om rekentherapie voor 1 sessie te reserveren. Dit kost u geld en het biedt geen enkele meerwaarde. Rekentherapie is een proces om kinderen te leren compenseren op allerhande manieren. Er zit een verticale en horizontale leerlijn in onze manier van werken. Dit is ook de reden waarom rekentherapie wordt aangeboden in een pakket van minimaal 10 lessen. Van zodra de noodzakelijke handvaten zijn aangereikt, kunnen wij in het hier en nu werken (toepassen van de leerstof op wat in de klas gezien wordt). Vanaf dat moment kan er overgeschakeld worden op individuele bijlessen.

Rekentherapie kost €40 per sessie. Op een pakket van 10 lessen geniet u 10% korting. Deze prijs is inclusief analyse en kopies.

Via onderstaande knop kan u het pakket aanschaffen en de sessies inplannen. U kan ook via ‘reserveer’ (navigatie) een gratis en vrijblijvend intakegesprek inplannen (20 minuten).


Kevin van Educanim is een leerkracht in hart en ziel. Hij legt de leerstof steeds op een rustige, eenvoudige en duidelijke manier uit. Hij is flexibel en heeft een luisterend oor voor al zijn leerlingen. Hij geeft les met een glimlach! Bij hem voel je je als leerling steeds op je gemak. De hulp die hij biedt is op maat en aangepast aan de noden van de leerling.
— Google review